Skip links

Co wiesz o swoim kliencie?

Wiesz czym różni się marketing w Polsce i w Stanach?

W Stanach zanim firma wypuści produkt, wydaje masę pieniędzy na to, żeby dowiedzieć się wszystkiego o swoich klientach. Na skalę o której nam się nie śni, bo nie tylko w obszarze produktu, ale w całym ich życiu. Chce wiedzieć jak klient żyje (gdzie mieszka, czym jeździ, gdzie pracuje, jak się ubiera, co je, jak spędza wolny czas, jaką ma rodzinę itp.), co myśli ( o świecie, ludziach produkcie), w co wierzy? Co lubi czego nie cierpi. Zbierają wszystkie możliwe informacje prosto od klientów. To daje im szansę na to, że jak wypuszczą produkt to będzie on tym na co klienci czekają. W Polsce jest „trochę” inaczej. Prawda? I nie chodzi o to, że polskie firmy nie maja na to kasy, tylko czy mają świadomość jakie to ważne. Jeśli nie zbierasz informacji o kliencie to ryzyko twojej działalności znacznie rośnie.

Jak nie każdy może być twoim klientem, tak nie ma jednej uniwersalnej historii dobrej dla wszystkich. Żeby opowieść działała na twoich klientów lub potencjalnych klientów, musi do nich trafiać. Żeby do nich trafiła powinna mówić o sprawach, które ich interesują. Jeśli nie wiesz z czym się borykają na co dzień, to jak chcesz ich zainteresować? Pierwszy krok w storytellingu to dobrze poznać klienta. Zrozumieć co robią, jak żyją, czego szukają w życiu i w obszarze twojego produktu oraz najważniejsze. Dlaczego tacy są?

Ty Montague stworzył kwadrat meta opowieści, którego pierwszym elementem jest klient.

– DLA KOGO JESTEŚMY
– Kim są twoi klienci?
– Jak się przyczyniamy do budowania ich osobistej opowieści?
– Jak oni przyczyniają się do budowania naszej opowieści?

Meta opowieść to historia opowiadana przez działanie. Każdy z nas ją tworzy codziennie.

To jak żyjesz, co jesz, gdzie mieszkasz, jak spędzasz czas wolny itp. to meta opowieść, która pokazuje kim jesteś. Jeśli nie zrozumiesz meta opowieści twojego klienta, nie stworzysz opowieści o tym co go interesuje.

Jakie informacje powinieneś zdobyć?

1. Postaw się w sytuacji uczestnika. Spróbuj żyć tak jak on. Z jego perspektywy odczuj na własnej skórze historię, którą tworzy twoja firma (lub konkurencja jeśli dopiero masz zamiar ruszyć) . Dostrzegaj silne strony i zwracaj uwagę na niedociągnięcia i elementy, którym brak spójności.

2.Spotkanie z prawdą

  • zobacz jak wygląda twoja firma oczami klienta
  • zrób zakup
  • zareklamuj produkt, porozmawiaj z działem obsługi w nietypowej sprawie

3. Weź udział w życiu uczestników. Zobacz jak mieszkają, pracują spędzają wolny czas.

  • dostarcz produkt klientom i dokumentuj kamerą jak z niego korzystają
  • porozmawiaj z nimi szczerze o ich doświadczeniach zw. z twoim produktem i twoją firmą

4. Tworząc persony unikaj stereotypów i uogólnień

  • opisz ich bardzo konkretnie

5. Poznaj meta opowieść uczestników, żeby zrozumieć jak opowiedzieć własną historię tak, żeby oni na tym skorzystali:

  • zbierz dane o ich motywacjach, nadziejach, marzeniach, żeby lepiej pojąć jak wasze historie będą oddziaływały.

To pozwoli ci zrozumieć opowieść swojego klienta. I dopiero w kolejnym kroku możesz się zastanowić jak ona ma się do twojej opowieści.

Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Return to top of page