Jeśli zadajesz sobie takie pytanie warto zastanowić się czym jest archetyp.
Nic lepiej nie trafia do odbiorcy niż obraz, więc jeśli możemy zestaw zachowań, wartości, cech związanych z naszą firmą, produktem i usługą pokazać za pomocą postaci to mamy archetyp. Inaczej mówiąc to pewna personifikacja naszych wartości. A czym są wartości?
To unikatowe cechy, postawy, działania, które charakteryzują nas, naszą firmę, nasz produkt.
Eksponujemy archetyp, żeby słuchacz szybko mógł zrozumieć co robimy. Jest wiele klasyfikacji archetypów. Ja wychodząc z założenia że im prościej tym lepiej posługuję się klasyfikacją BAV agencji Young&Rubicam, która składa się z 12 archetypów.
Przyjrzyjmy się poszczególnym elementom:
1.Mędrzec:
to postać, której pragnieniem jest opowieść o mądrości i jej zdobywaniu, dzięki niej ludzkość zmieni świat na lepsze. Jego celem jest zrozumienie świata przez wiedzę i analizę. Najbardziej boi się ignorancji, braku wiedzy, nieznajomości tematu. Jego największym darem jest mądrość i zrozumienie świata.
Dla kogo jest ten archetyp:
– uniwersytety, szkoły, firmy edukacyjne, fundacje tworzące programy profilaktyczne, proekologiczne, edukacyjne. Marki, które zapewniają specjalistyczną wiedzę i ekspertyzę klientom i zachęcają ich do myślenia i poznawania świata.
Przykład National Geografic.
2.Czarodziej:
wiedzę którą zdobywa wykorzystuje szerzej niż mędrzec – do działania by wykorzystać nowoczesne metody i narzędzia (magiczne zaklęcia) wprawiając wszystkich w zdumienie, wyczarowuje nowe cudowne światy. Jego pragnienie to zdobycie wiedzy o tym jak działa wszechświat, aby sprawić by marzenia zamieniły się w rzeczywistość. Boi się nieprzewidzianych negatywnych konsekwencji.
Dla kogo:
marki, które oferują natychmiastową zmianę, transformację (IT) także psychologiczną i duchową.
Przykład:
Apple
3. Błazen:
prezentuje ducha rebelianta, który podważa status quo i wprowadza nowe reguły gry. Nie toleruje absurdów i ograniczeń, które hamują dobrą zabawę. Uwolnienie od ograniczeń często prowadzi do nowych kreatywnych rozwiązań.
Jego pragnienie to żyć chwilą i w pełni doświadczyć radości życia w każdym jego momencie. Celem jest dobrze się bawić i rozweselać świat. Najbardziej boi się nudy
Dla kogo:
marki, które oferują dobrą zabawę i gwarantują dobry czas.
Przykład:
Danio.
4.Patriarcha:
uosobienie porządku i autorytetu, symbolizuje tradycję i ciągłość.
Pragnienie to władza i kontrola, a cel – stworzyć dobrze funkcjonującą społeczność. Jego darem jest przewodzenie i odpowiedzialność. Jak każdego władcę przeraża utrata władzy i kontroli.
Dla kogo:
marki, symbolizujące status, pełniące rolę społecznych plakietek związanych z miejscem zajmowanym na drabinie społecznej. Marki które mają długą i chlubną tradycję.
Przykład:
W.Kruk
5.Wojownik:
Najlepiej czuje się na polu bitwy, na arenie, stadionie. Walczy w imię wyższego celu, szlachetnej sprawy. Pragnie dowieść swojej odwagi w akcji. Bitwa jest najlepszym sposobem na zmianę świata na lepszy. Przeraża go słabość, wrażliwość, tchórzostwo. Jego dar to odwaga i znajdowanie wyjścia z każdej sytuacji
Dla kogo:
marki, które swoim produktem chcą zmieniać świat. Kreować obywatelskie postawy, tworzyć świadomych obywateli.
Przykład:
BMW
6.Towarzysz:
Jest po to by pomagać, wierzy że wszyscy są równi i mają równe prawa.
Pragnie być z innymi, połączyć się z innymi. Jego cel to przynależność do grupy, dopasowanie. Cechuje go strach przed wychyleniem się, wykluczeniem z grupy, samotnością. Jest obdarzony realizmem, empatią, bezpretensjonalnością.
Dla kogo:
marki, które chcą pomagać konsumentom, zaspokajają potrzebę przynależności i ich produkty są często używane w życiu codziennym.
Przykład:
Disney.
Kolejne 6 w następnym wpisie.
Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.
Błąd: Brak formularza kontaktowego.