Skip links

Po co mi archetyp marki cz.1?

Jeśli zadajesz sobie takie pytanie warto zastanowić się czym jest archetyp.
Nic lepiej nie trafia do odbiorcy niż obraz, więc jeśli możemy zestaw zachowań, wartości, cech związanych z naszą firmą, produktem i usługą pokazać za pomocą postaci to mamy archetyp. Inaczej mówiąc to pewna personifikacja naszych wartości. A czym są wartości?
To unikatowe cechy, postawy, działania, które charakteryzują nas, naszą firmę, nasz produkt.
Eksponujemy archetyp, żeby słuchacz szybko mógł zrozumieć co robimy. Jest wiele klasyfikacji archetypów. Ja wychodząc z założenia że im prościej tym lepiej posługuję się klasyfikacją BAV agencji Young&Rubicam, która składa się z 12 archetypów.
Przyjrzyjmy się poszczególnym elementom:
1.Mędrzec:
to postać, której pragnieniem jest opowieść o mądrości i jej zdobywaniu, dzięki niej ludzkość zmieni świat na lepsze. Jego celem jest zrozumienie świata przez wiedzę i analizę. Najbardziej boi się ignorancji, braku wiedzy, nieznajomości tematu. Jego największym darem jest mądrość i zrozumienie świata.
Dla kogo jest ten archetyp:
– uniwersytety, szkoły, firmy edukacyjne, fundacje tworzące programy profilaktyczne, proekologiczne, edukacyjne. Marki, które zapewniają specjalistyczną wiedzę i ekspertyzę klientom i zachęcają ich do myślenia i poznawania świata.
Przykład National Geografic.

2.Czarodziej:

wiedzę którą zdobywa wykorzystuje szerzej niż mędrzec – do działania by wykorzystać nowoczesne metody i narzędzia (magiczne zaklęcia) wprawiając wszystkich w zdumienie, wyczarowuje nowe cudowne światy. Jego pragnienie to zdobycie wiedzy o tym jak działa wszechświat, aby sprawić by marzenia zamieniły się w rzeczywistość. Boi się nieprzewidzianych negatywnych konsekwencji.
Dla kogo:
marki, które oferują natychmiastową zmianę, transformację (IT) także psychologiczną i duchową.
Przykład:
Apple

3. Błazen:

prezentuje ducha rebelianta, który podważa status quo i wprowadza nowe reguły gry. Nie toleruje absurdów i ograniczeń, które hamują dobrą zabawę. Uwolnienie od ograniczeń często prowadzi do nowych kreatywnych rozwiązań.
Jego pragnienie to żyć chwilą i w pełni doświadczyć radości życia w każdym jego momencie. Celem jest dobrze się bawić i rozweselać świat. Najbardziej boi się nudy
Dla kogo:
marki, które oferują dobrą zabawę i gwarantują dobry czas.
Przykład:
Danio.

4.Patriarcha:

uosobienie porządku i autorytetu, symbolizuje tradycję i ciągłość.
Pragnienie to władza i kontrola, a cel – stworzyć dobrze funkcjonującą społeczność. Jego darem jest przewodzenie i odpowiedzialność. Jak każdego władcę przeraża utrata władzy i kontroli.
Dla kogo:
marki, symbolizujące status, pełniące rolę społecznych plakietek związanych z miejscem zajmowanym na drabinie społecznej. Marki które mają długą i chlubną tradycję.
Przykład:
W.Kruk

5.Wojownik:

Najlepiej czuje się na polu bitwy, na arenie, stadionie. Walczy w imię wyższego celu, szlachetnej sprawy. Pragnie dowieść swojej odwagi w akcji. Bitwa jest najlepszym sposobem na zmianę świata na lepszy. Przeraża go słabość, wrażliwość, tchórzostwo. Jego dar to odwaga i znajdowanie wyjścia z każdej sytuacji
Dla kogo:
marki, które swoim produktem chcą zmieniać świat. Kreować obywatelskie postawy, tworzyć świadomych obywateli.
Przykład:
BMW

6.Towarzysz:

Jest po to by pomagać, wierzy że wszyscy są równi i mają równe prawa.
Pragnie być z innymi, połączyć się z innymi. Jego cel to przynależność do grupy, dopasowanie. Cechuje go strach przed wychyleniem się, wykluczeniem z grupy, samotnością. Jest obdarzony realizmem, empatią, bezpretensjonalnością.
Dla kogo:
marki, które chcą pomagać konsumentom, zaspokajają potrzebę przynależności i ich produkty są często używane w życiu codziennym.
Przykład:
Disney.
Kolejne 6 w następnym wpisie.

Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Return to top of page